Bądź dokładny

Jeśli trzeba w kodzie sprawdzić jakieś warunki, to nigdy nie należy sprawdzać szerzej niż to co jest potrzebne. Przykładem niech będzie:

            if (item.Field1.Contains("ACC"))
            {
                // do something
            }

Była to sytuacja gdy podczas debugowania chciał odsiać interesujące mnie obiekty. I wiedziałem, że interesują mnie tylko sytuację gdy wartość Field1 rozpoczyna się od „ACC”. „Czułem” też, że ten zbiór liter nie powinien wystąpić w innym miejscu niż na początku. Jakoś jednak napisałem jak powyżej, zamiast po prostu oddającego istotę rzeczy:

            if (item.Field1.StartsWith("ACC"))
            {
                // do something
            }

Niby mała rzecz, ale przecież zgodnie z prawem Murphy’ego akurat natrafiłem na dane, które zaprzeczyły moim „odczuciom”.

StartsWith example

Przykład trochę bezsensowny. W rzeczywistości mogło chodzić o długotrwałe analizowanie danych za pomocą jakiegoś plugina, gdzie po znalezieniu takiego niby bug’a, trzeba jeszcze raz kompilować i uruchamiać.
Spotykam się często z kodem gdzie jest robione coś więcej niż powinno. („A nóż się przyda”, „Kiedyś z tego korzystaliśmy”, itp). Jak dla mnie są to wszystko wymówki, żeby pisać właściwy dobry kod. Jeśli ulegamy tym wymówkom to mamy zapewne wiele martwego kodu, który też trzeba utrzymywać.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.