Bądź dokładny

Jeśli trzeba w kodzie sprawdzić jakieś warunki, to nigdy nie należy sprawdzać szerzej niż to co jest potrzebne. Przykładem niech będzie:

            if (item.Field1.Contains("ACC"))
            {
                // do something
            }

Była to sytuacja gdy podczas debugowania chciał odsiać interesujące mnie obiekty. I wiedziałem, że interesują mnie tylko sytuację gdy wartość Field1 rozpoczyna się od „ACC”. „Czułem” też, że ten zbiór liter nie powinien wystąpić w innym miejscu niż na początku. Jakoś jednak napisałem jak powyżej, zamiast po prostu oddającego istotę rzeczy:

            if (item.Field1.StartsWith("ACC"))
            {
                // do something
            }

Niby mała rzecz, ale przecież zgodnie z prawem Murphy’ego akurat natrafiłem na dane, które zaprzeczyły moim „odczuciom”.

StartsWith example

Przykład trochę bezsensowny. W rzeczywistości mogło chodzić o długotrwałe analizowanie danych za pomocą jakiegoś plugina, gdzie po znalezieniu takiego niby bug’a, trzeba jeszcze raz kompilować i uruchamiać.
Spotykam się często z kodem gdzie jest robione coś więcej niż powinno. („A nóż się przyda”, „Kiedyś z tego korzystaliśmy”, itp). Jak dla mnie są to wszystko wymówki, żeby pisać właściwy dobry kod. Jeśli ulegamy tym wymówkom to mamy zapewne wiele martwego kodu, który też trzeba utrzymywać.