Co programista przeczytać powinien

keep calm and read books

Gdybyś mnie dziś zapytał jakie książki warto przeczytać aby lepiej programować to odpowiedziałbym:

  1. Pragmatyczny programista. Od czeladnika do mistrza.
  2. Czysty kod. Podręcznik dobrego programisty (Uncle Bob)
  3. Agile. Programowanie zwinne: zasady, wzorce i praktyki zwinnego wytwarzania oprogramowania w C# (również Uncle Bob)

Ot taki starter. Wszystkie książki czytałem już kilka lat temu więc nie pamiętam dokładnie co w każdej było, przytoczę moje wspomnienia.

Pragmatyczny programista (Pragmatic Programmer)

Wszystkiego po trochu, czyli jak podchodzić do tego „programowania”. Jakie cechy ćwiczyć, co jest ważne.

Czysty kod (Clean Code)

Książką która wywarła na mnie największe wrażenie. Zorientowana na kod. Dotychczas gdy ktoś pytał to polecałem właśnie Clean Code. Ostatnio jednak w pracy rozmawialiśmy i dałem się przekonać, że lepiej zacząć od tej książki wyżej.

Agile Principles, Patterns, and Practices in C#

Żeby nabrać wprawy w C#. Pisałem już o niej dwa zdania w Książkowym podsumowaniu

„Polecam czytanie po angielsku – polskie tłumaczenia brzmią dziwnie i ciężko potem się dogadać (z Polakiem albo Norwegiem)” – dzięki Mirek za komentarz.

Po polsku czy angielsku?

Jeśli tylko angielski nie sprawia Ci problemu to wszystko z branży czytaj po angielsku. Oczywista oczywistość. Jeśli jednak fachowa literatura jeszcze sprawia Ci problem – nie warto się męczyć, są polskie odpowiedniki. Trzeba jednak pamiętać, że w tej branży bez angielskiego nie ma czego szukać. Prawie wszystkie firmy już tego wymagają, a i trema mniejsza gdy trzeba o coś zapytać w necie.

Czytaj i ostrz piłę

Ja sam czytam dużo i każdego zachęcam. Każdy może czytać powiedzmy 6 (12) książek w roku i podsumowanie takie jak np 13+ książek „hakerów” i nie tylko, które powinien przeczytać każdy programista zjeść w max 2 lata.

Aktualnie czytałem drugi raz Joel on Software – uwielbiam jego teksty.

Zgadzasz się z moim wyborem, może coś byś zmienił?

Ten wpis został opublikowany w kategorii Programowanie i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

15 odpowiedzi na „Co programista przeczytać powinien

  1. bibi pisze:

    dzieki za rekomendacje 🙂

  2. longer pisze:

    zaproponowane ksiazki to oczywiscie podstawa i wbrew pozorom nie naleza do najlatwiejszych, najpierw trzeba zdobyc pewne doswiadczenie zeby orientowac sie w problemach ktore one poruszaja. Ja np ksiazke o programowaniu zwinnym wuja Boba czytalem juz kilka razy i za kazdym razem niektore rzeczy rozumialem troche inaczej lub dopiero zaczynalem rozumiec. Liste ta mozna by uzupelnic o inne dziedziny programowania wykorzystywane w codziennej pracy jak m.in. algorytmy czy programowanie wielowatkowe. Co do zrodla ksiazek to powinna obowiazywac jednak ta obcojezyczna, polskie tlumaczone sa tylke te ktore sa pewniakami dla wydawnictw a ich czas wydania pozostawia wiele do zyczenia. Moj angielski mowiony np kuleje i to bardzo ale z angielskim pisanym nie mam wiekszych problemow. Od 3 lat mam wykupiony najwiekszy abonament Safari Books Online i mam go zawsze odpalonego na jednym z monitorow, zawsze jest jakas wiedza do zdobycia dotyczaca aktualnej pracy lub gdy jej nie ma to swoich zainteresowan. Jesli czegos nie ma na Safari to nie waham sie i kupuje ksiazki na amazonie i czytam na kindle, a nie rzadko sa to jedynie pierwsze rozdzialy. Ksiazki to podstawowa inwestycja w naszym zawodzie i nie powinnismy tutaj oszczedzac nic a nic 🙂

  3. Wiktor pisze:

    Do tego zestawienia dorzuciłbym Working Effectively with Legacy Code http://www.amazon.co.uk/Working-Effectively-Legacy-Robert-Martin/dp/0131177052
    Mało kto pracuje dzisiaj z pięknym code base a ta książką otwiera oczy.

  4. @Wiktor fajna, otwierająca oczy książka – czytałem (chociaż nie do końca i już nie pamiętam dlaczego nie doczytałem). Też się zderzyłem w poprzedniej firmie z takim problemem i pomogła.

  5. ogrod87Grzesiek pisze:

    Pozycję drugą przeczytałem dawno i się do niej stosuję – widzę sporą poprawę swojego kodu 🙂
    Pozycję trzecią czytam ze względu na stosowanie Agile w mojej firmie.
    Pozycję pierwszą – chętnie przeczytam.

  6. Jaume pisze:

    Jakiś pomysł skąd wziąć Pragmatycznego programistę? Na helionie czasowo niedostępna, na allegro brak, podobnie w sklepach z książkami. Będę wdzięczny 🙂

  7. z Twojej wypowiedzi wynika, że chcesz książkę po polsku na papierze, dobrze zgaduję? Coś mi się pamięta, że czytałem ją z Biblioteki AGH. Wydaje mi się że nawet jako człowiek z ulicy (nie student) możesz się zapisać do biblioteki akademickiej w Twoim mieście. Te biblioteki mają tą tzw klasykę a nikt tego nie czyta 😉
    Tu mam wersję Mobi po angielsku http://ujeb.se/Afb3
    polecam też ThePirateBay.

  8. piotrek pisze:

    Hej,
    A jakbyście mieli wybrać z dwójki Czysty kod i Mistrz czystego kody to co byście wybrali?

    Z góry dzięki
    Pozdrawiam

  9. Clean Code to jest pierwsza pozycja, więcej o podstawach, a później dopiero jest Clean Coder (Mistrz czystego kodu – te polskie nazwy jednak dziwnie brzmią ;). Tak mówi internet. Osobiście nie czytałem tej drugiej. Zacząłbym od Clean Code.
    http://www.altcontroldelete.pl/artykuly/recenzja-ksiazki-mistrz-czystego-kodu/ – tu autor czytał, btw fajnie opisane więcej książek. Warto zajrzeć.

    • piotrek pisze:

      dzięki wielkie za odpowiedź, może rzeczywiście warto sprawdzić obie,
      P.S. fakt, polskie tytuły nie zawsze brzmią dobrze 😉

  10. Witness pisze:

    czesc, trzecia polecona pozycja odnosi sie do C#. Ten artykul jest natomiast skierowany do wszystkich, dlaczego wiec akurat C#? Osobiscie chcialem zaczac od C++, ale bez dobrych powodow. Slyszalem poprostu, ze Java powoli znika, a C++ jest w miare gruntowne i mozna ten jezyk stosowac w wielu dziedzinach.

  11. @Witness teraz zaczynasz? Zacznij od Pythona. Uczenie się teraz C++ jako docelowego języka? Odradził bym.

  12. Witness pisze:

    tzn. generalnie programowalem juz w Java, Assembler, C, C++.

Możliwość komentowania jest wyłączona.