User Interfaces od Joela

Czytam książkę User Interface Design For Programmers, poniżej luźne ważniejsze uwagi. Czytam na papierze więc może się różnić od tego co jest na stronie, ale nie to jest najważniejsze.

Interfejs użytkownika jest dobrze zaprojektowany, gdy program zachowuje się dokładnie tak, jak użytkownik myślał że będzie.

Reguła KISS obowiązuję zawsze i wszędzie. Użytkownik jeśli ma wątpliwości, będzie zakładał najprostrze możliwe rozwiązania.

Wybory przed jakimi staje nasz użytkownik

O przerzucaniu na użytkownika decyzji, z którymi nie potrafił sobie poradzić programista. Użytkownik ma coś konkretnego do zrobienia, a każemy mu wybierać między nieistotnymi szczegółami – „ustawienia”.

Perełka. W którejś z wersji Windowsa po wybraniu „pomoc” ukazuje nam się takie okno.

Stupidest Dialog Ever

Użytkownik raczej nie jest IT pro. Nie potrafi sobie poradzić z interfejsem, który był testowany aby być przejaznym i samo zrozumiałym. Nagle dostaje pytanie czy optymalizować na rozmiar czy czas wyszukiwania! Wow.

Kreatywność

Twój User Interfacenterface powinien przypominać coś co już ludzie znają. Dzięki temu gdy zabaczą coś co już znają, zaczną intuicyjnie z tego korzystać. Nie musisz szkolić, nie musisz bać się, że i tak nie zrozumiają lub nie polubią. Nie przesadzaj z kreatywnością

Większość problemów bierze się z tego, że nie chcemy rozmawiać z rzeczywistymi użytkownikami. „Oni sami nie wiedzą czego chcą” itp.

Ludzie nie czytają.

Użytkownicy nie czytają manuali.

Można darować sobie pisanie manuali. I tak nikt tego nie robi i nie lubi. Zła wiadomość to taka, że trzeba tak skonstruować UI, żeby każdy się sam odnalazł. Wymaga to np. orientowania się jak wygląda soft do którego nasi ‚potencjalni’ uzytkownicy są przyzwyczajeni.

Im więcej słów tym mniej lh4zi przeczyta.

Ludzie nie czytają nawet oczywistych ostrzeżeń typu: „Nasza aplikacja nie wspiera plików z tym rozszerzeniem”. Ja czytam, ale ja jestem programistą, a user nie jest.

Dlaczego ludzie nie czytają

  1. Zaawansowani użytkownicy pominął instrukcje. Zakładają oni że wiedzą, jak korzystać z rzeczy i nie mają czasu na czytanie skomplikowanych instrukcji.
  2. Większość początkujących użytkowników pominie instrukcje. Oni nie lubią czytać zbyt wiele i mają nadzieję, że domyślne będzie OK.
  3. Pozostali początkujący użytkownicy, którzy gorliwie spróbują przeczytać instrukcję (niektórzy z nich tylko dlatego, ponieważ jest to usability test i czują się zobowiązani) są często zmieszani przez samą liczbę słów i pojęć. Więc nawet jeśli byli pewni, że będą mogli korzystać z okna dialogowego, kiedy po raz pierwszy się pojawiło, instrukcja zupełnie ich zmyli.

Część #2 >

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Programowanie i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.